Könyvajánló

  • Hogyan táplálkozzunk egészségesen, de mégis hétköznapi egyszerűséggel?
  • Miért sikertelen az ezidáig alkalmazott fogyókúrás módszerek többsége, ami visszahízással végződik?
  • Hogyan élhetünk 40 felett is teljes és sugárzó életet?
  • Hogyan nyerhetjük vissza formáinkat szülés után?
  • Hogyan siethet a lélek a test segítségére, és viszont?
További részletek
Megrendelhető: 2000ft + postaköltség
dlugosi@t-online.hu

Publikációk


Publikációk
Untitled Document

Édes, mégis egészséges

A fehér cukorral, fehér liszttel, tejcsokoládéval készült édességekről egyre több ijesztő tény lát napvilágot, ezért mind többen határoznak úgy, hogy az édes íz iránti igényüket egészséges hozzávalókból készült fogásokkal elégítik ki. Lugosi Dóra személyi edző és életmód-tanácsadó nemcsak szakmájából adódóan, hanem saját tapasztalatai alapján segít eligazodni az egészséges finomságok világában.

Korábban én is a hagyományos édességeket fogyasztottam – kezdi a beszélgetést Dóra –, és túl gyakran engedtem a csábításnak. Amikor elhatároztam, hogy áttérek az egészséges táplálkozásra, búcsút intettem a klasszikus desszerteknek, és számos sütemény receptjét kísérleteztem ki. Fontosnak tartottam, hogy az édességeket is úgy készítsem, hogy azokban benne legyen minden, ami a teljes értékű étkezéshez szükséges.

  • Ez azt jelenti, hogy az egészséges hozzávalókból készült süteményekből büntetlenül nassolhatunk?
  • Az itt leírt recepteket úgy állítottam össze, hogy fogyasztásukkal összetett szénhidrátot, fehérjét, esszenciális zsírsavakat és rostokat is magunkhoz vegyünk, vagyis akár egy étkezést is kiválthassunk velük. Tévedés azonban azt hinni, hogy ezek az édességek kalória-mentesek, és azért, mert válogatott alapanyagokból készülnek, korlátlanul fogyaszthatók. Ha nem vagyunk elég mértéktartók, sajnos ezektől a fogásoktól is hízhatunk, tehát a mennyiségre ez esetben is érdemes ügyelnünk. Összetételüknek köszönhetően azonban, például egy csésze teával kísérve, nyugodtan fogyaszthatjuk ezeket reggelire, tízóraira vagy uzsonnára. Szerencsére ezek után a sütik után sokáig nem vagyunk éhesek, így nem is érzünk késztetést arra, hogy egyszerre óriási mennyiséget fogyasszunk belőlük. Másik előnye ezeknek az édességeknek, hogy gond nélkül lefagyaszthatók, így a mélyhűtőből hét közben is elővehetünk egy-egy kisebb adagot, ha édességre vágyunk vagy a gyerekeknek szeretnénk egészséges tízórait csomagolni az iskolába.
  • Miben térnek el ezek a desszertek a jól megszokott édességektől?
  • Ha felütünk egy süteményes könyvet, láthatjuk, hogy szinte minden süteményhez szükség van fehér lisztre, kristálycukorra és margarinra, vagyis csupa olyan hozzávalóra, ami kedvezőtlenül hat a szervezetünkre. A finomított szénhidrátok rendkívül gyorsan megemelik a vércukorszintünket, melynek ellensúlyozására a szervezetünk nagy mennyiségű inzulint termel. Ennek a hormonnak köszönhetően leesik a vércukorszintünk, mi pedig ismét édesség után sóvárgunk – ez a vércukorszint-ingadozás hosszabb távon édességfüggéshez, valamint a II. típusú cukorbetegség kialakulásához vezethet.
    Az itt leírt süteményreceptekhez azonban speciális lisztkombinációt állítottam össze. A teljes kiőrlésú tönkölybúza liszt gazdag rostban, ásványi anyagokban és nyomelemekben, különlegessége, hogy az összes búza közül ennek a legmagasabb a fehérjetartalma. A szójaliszt szintén a fehérjebevitelt növeli és ezáltal lassítja a felszívódást, vagyis nem tör ránk farkaséhség az édességfogyasztást követően. A barna rizsliszt azon túl, hogy értékes tápanyagokat juttat a szervezetbe, a „ragasztóanyag” szerepét tölti be, tehát nincs szükségünk tojásra a sütés során. Így ezeket a süteményeket nyugodtan kínálhatjuk azoknak is, akik tojásallergiában szenvednek, nem fogyasztanak állati eredetű fehérjéket vagy magas a koleszterinszintjük.
  • Sokakat épp az térít el a reformsütemények elkészítésétől, hogy „macerás” a hozzávalók beszerzése. Ezek az összetevők is igényelnek némi utánajárást?
  • A tönkölybúza lisztet és a barna rizslisztet a nagyobb szupermarketekben is megvásárolhatjuk, a szójaliszt és a szójatej pedig megtalálható a bioboltok polcain. Szójalisztből – mivel koncentráltan magas a fehérjetartalma – nem is kell sokat használnunk, így sokáig kitart, ha veszünk egy csomaggal. A tortakrémhez zsiradékként bio-margarint vagy pálmazsírt szoktam adni, a tésztába pedig egy kis étolajat. A nagy bevásárlóközpontokban kapható, hidrogénezett margarinokkal ellentétben, a bio-margarint pálmazsírral szilárdítják. A növényi zsírok közül a pálmazsír és a kókuszzsír az egyetlen, ami szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú, és ezek is mind beszerezhetők a bioboltokban.
  • Az édességvágyunkat nem csak süteménnyel, hanem csokoládéval is csillapíthatjuk. Bioboltban többször láttam már csokitól roskadozó polcokat – ezek a termékek miben térnek el a hagyományos csokoládéktól?
  • Amikor csokit vásárolunk, nagyon figyeljünk oda a kakaótartalomra, legjobb, ha minimum 60 százalékos termékeket választunk! Akármilyen jó nevű is az az édesség, amit kiszemeltünk, de az mégsem fekete csokoládé, tudnunk kell, hogy annak kakaótartalma minimális, viszont a hozzáadott adalékanyagokban nincs hiány.
    Azt gondolom, hogy mint annyi másnál, a csokoládénál is igaz, hogy érdemes időt fordítanunk a címke átolvasására, mielőtt a vásárlás mellett döntünk: annál jobb egy csoki, minél kevesebb hozzáadott anyagot tartalmaz, az igazi csokoládé ugyanis kakaóbabból készült kakaóból, kakaóvajból és minimális mennyiségű nádcukorból áll. A hazai boltokban található desszertcsokoládék nagy része sajnos igen távol áll az igazi csokoládétól, hiszen rengeteg cukrot és aromaanyagot használnak az előállításuk során.
    Érdekes azonban, hogy a húsz évvel ezelőtt árult csokik jóval keserűbbek voltak a mostaniaknál, napjainkra azonban annyira megnőtt az igényünk a túlédesített termékek iránti vágyunk, hogy azt a gyártók csak rengeteg cukor és egyéb adalékanyag hozzáadásával tudják kielégíteni. Ez a túlzásba vitt édességfogyasztás egészen tönkretette az ízérzékelést, és a valódi, magas kakaótartalommal készült csokoládét sokan nem is érzik finomnak. Pedig nemcsak azért lenne helyesebb átszoknunk a valódi csokoládé ízére, mert az egészségesebb hozzávalókból készül, hanem azért is, mert a jóval alacsonyabb cukortartalom elejét veszi a korábban említett vércukorszint-ingadozásnak, ami aztán újabb édességfogyasztásra sarkall.

Muffin, püspökkenyér és torta alaptészta (kb. 24 muffinhoz elég)

Keverjünk össze 3 bögre teljes kiőrlésű tönkölybúzalisztet, 1 bögre barna rizslisztet, 1 bögre szójalisztet és 1 csomag sütőport. 1dl citromlében futtassunk föl 1 púpozott evőkanál szódabikarbónát – óvatosan, a tál fölött, mert könnyen kifut – majd adjuk a száraz hozzávalókhoz 1dl napraforgó olajjal. A tésztát ízlés szerint édesítsük mézzel vagy barna cukorral, azután pedig vaníliás szójatejjel hígítsuk laza nokedli-állagúvá. Töltsük a kívánt formába és süssük meg!

  • Ha tortát készítünk, reszeljük le 5 citrom héját, aminek egyik felét a tésztába, másik felét a krémbe keverjük.
  • Ha muffint sütünk, tehetünk a tésztába reszelt citromhéjat, mazsolát, csokidarabokat, gyümölcsöt vagy bármit, amihez kedvünk van.
  • Ha a püspökkenyér mellett döntünk, a tésztát hagyjuk sűrűbbre, és a nedves hozzávalók fölhasználása előtt, keverjünk a száraz lisztbe mazsolát, diót, aszalt gyümölcsöket és 75 százalékos, valódi kakaótartalmú csokidarabokat.

Tortakrém:
2l vaníliás szójatejben főzzünk föl egy zacskó barna rizslisztet. Addig főzzük, amíg puding állagú nem lesz, és már nem érezni benne a lisztszemcséket. Ezután keverjünk hozzá kb. 10 dkg biomargarint, reszelt citromhéjat és ízlés szerint citromlevet. Ha már kicsit kihűlt a krém, édesítsük kedvünk szerint mézzel vagy nádcukorral!

A készre sült tortaalapot vágjuk ketté, és mielőtt a lapokat megkennénk a krémmel, kicsit locsoljuk meg citromlével! Töltsük meg a tésztát, majd kívül is vonjuk be a krémmel! Piros erdei gyümölcsökkel és pirított-vágott mandulával tehetjük igazán dekoratívvá!

Dóra tanácsa:
Minden sütemény tésztáját kóstoljuk meg nyersen, és ha szükséges, változtassunk az összetételén! Ha tudjuk, légkeveréses sütőben készítsük az édességeket, 160 fokon. A torta megközelítőleg 60, a muffin 40 perc alatt készül el.

Reform kókuszgolyó
Gyúrjunk sűrű masszát zabkorpából, mézből, lenmagból (lehet őrölt is), karobból forró vízzel és egy kevés forró vaníliás szójatejjel. Vizes kézzel formáljunk belőle golyókat, és hempergessük meg kókuszreszelékben. Ha egyszerre többféle desszertet szeretnénk készíteni, kókusz helyett apróra vágott mandulába, darált dióba, szezámmagba, pattogtatott amarántba is forgathatjuk a golyókat!

Fontos!
Feltétlenül kóstoljuk meg a kókuszgolyó masszáját is, és ízlés szerint adjunk hozzá mazsolát, másféle magot vagy bármit, amit szívesen fogyasztunk. Arra ügyeljünk, hogy finom legyen a massza, és olyan liszt-féle ne kerüljön bele, amit sütéshez használnánk, mert az nyersen nem lesz megfelelő!

Készítette: JHPmultimedia