Könyvajánló

  • Hogyan táplálkozzunk egészségesen, de mégis hétköznapi egyszerűséggel?
  • Miért sikertelen az ezidáig alkalmazott fogyókúrás módszerek többsége, ami visszahízással végződik?
  • Hogyan élhetünk 40 felett is teljes és sugárzó életet?
  • Hogyan nyerhetjük vissza formáinkat szülés után?
  • Hogyan siethet a lélek a test segítségére, és viszont?
További részletek
Megrendelhető: 2000ft + postaköltség
dlugosi@t-online.hu

Publikációk


Publikációk

Tiszta vizet a pohárba!

Évszaktól függetlenül fontos a szervezetünk számára megfelelő folyadékbevitelről gondoskodni, a forró nyári hónapokban pedig különösen lényeges. Széles körben elterjedt tévhit, hogy a szénsavas-cukros üdítők és az alkoholos italok is segítik a folyadékpótlást – pedig ezek egyáltalán nem könnyítik meg a szervezetünk munkáját.

A folyadékbevitelről folyamatosan kellene gondoskodnunk a nap során, és nemcsak akkor kellene innunk, amikor a szomjúság érzése jelentkezik – az ugyanis már egyfajta vészjelzés a sejtjeinktől. Arról, hogy mit és mennyit érdemes innunk, Lugosi Dóra személyi edzőt és életmód-tanácsadót kérdeztük.

  • Egyénenként változó, hogy naponta mennyi folyadék fogyasztása javasolt?
  • A nyári melegben, amikor sokat izzadunk, mindenkinek érdemes többet innia a megszokottnál, különösen akkor, ha közben még sportol is, vagy fizikai munkát végez. Ez alapján a nőknek körülbelül 2-3 l folyadék fogyasztása ajánlott, míg a jó erőben lévő férfiaknak akár 4-5 l-re is szükségük lehet a forróságban.
    Ahogy mondani szokták, jóból is megárt a sok, és ez a folyadékbevitel kérdésére is igaz. Nem tartom helyesnek, ha napi rendszerességgel túl nagy mennyiségű folyadékot erőltetünk magunkba (normál testalkatú nőknél a 4-5 l-t már igencsak túlzottnak érzem!), mert nagyon megterheli a keringést, a vesét, és kioldja szervezetből a nátriumot. Évszaktól, testalkattól és fizikai igénybevételtől függően tehát a 2-4 l folyadék fogyasztását tartom ideálisnak.
  • Mi történik akkor – és azt hiszem, inkább ez a jellemzőbb probléma –, ha kevesebbet iszunk a szükségesnél?
  • Nagyon sok olyan tünet létezik, aminek a megjelenését összefüggésbe hozhatjuk a kevés vízfogyasztással. Régen anyukám fejfájás vagy fáradtság esetén azt javasolta elsősegélyként, hogy igyak meg egy pohár vizet – és ez általában hatásosnak is bizonyult. Az ő jó tanácsa, azt gondolom, hogy a túlzásba vitt evés elkerülésére is beválik, ugyanis sokszor félreértelmezzük a testünk jelzéseit, és olyankor is étel után nyúlunk, amikor csak innunk kellene.
    A fejfájás és a napközben ránk törő álmosság mellett, hosszú távon a magas vérnyomás és a mikrotápanyag-hiány kialakulása is összefügghet az elégtelen folyadékbevitellel. Vérünk a test szállítórendszereként működik, és ha besűrűsödik a kevés folyadékfogyasztás miatt, a szükséges tápanyagok nem kerülnek kellően oldott állapotba, így a felszívódásuk is akadályozottá válik, hiába juttatjuk be őket gyümölcsök, zöldségek fogyasztásával.
    A sokakat érintő székrekedés az esetek jelentős részében a nem megfelelő életmóddal hozható összefüggésbe. Hátterében egyrészt a rosthiányos táplálkozás, másrészt az alacsony folyadékbevitel áll – ez a két tényező pedig szorosan összefügg. A táplálkozással bevitt rostoknak folyadékra van szükségük ahhoz, hogy gyorsítsák az anyagcserét és a bélperisztaltikát. A probléma tehát sokszor igen egyszerűen, rostdús táplálkozással és kellő folyadékbevitellel rendezhető, hashajtó gyógyszerek szedése nélkül.
    Azoknak, akik plusz kilókkal küzdenek, azt javasolom, hogy mindig tartsanak maguk mellett egy üveg vizet, és amikor rájuk tör az éhség, igyanak meg belőle egy pohárral. Saját tapasztalatból tudom, hogy a rendszeres ivással rendkívül jól szabályozhatjuk az étvágyunkat, és számtalan fölösleges kalória elfogyasztását is kivédhetjük.
    Ha nem iszunk elég folyadékot, a különféle kristályok lerakódnak az ízületekben és egyéb helyeken, ami nemcsak mozgásszervi panaszokat eredményezhet, de a kőképződést is elősegítheti. Bőrünk állapota is tükrözi, hogy mennyire figyelünk oda a folyadékbevitelre: leghatékonyabban belülről hidratálhatjuk, elegendő ivással, tudatos táplálkozással, sok zöldség és gyümölcs fogyasztásával. Ha ezekre odafigyelünk, elég a legegyszerűbb hidratálókrémet használnunk, és bőrünk megőrzi rugalmasságát, feszességét, hidratáltságát.
    Testünk salaktalanítása szempontjából szintén lényeges, hogy sok vizet fogyasszunk, kellő folyadék híján ugyanis a vese és a máj sem tudja ellátni méregtelenítő funkcióját. Egyszerűen megállapíthatjuk, hogy elegendő folyadékot juttatunk-e a szervezetünkbe: figyeljük a vizeletünk színét, s ha az világos, már-már színtelen, akkor nincs okunk aggodalomra, ha azonban sötét színű, érdemes tudatosan növelnünk a bevitt folyadék mértékét.
  • Akkor is, ha egyáltalán nem vagyunk szomjasak?
  • Érdekes módon sokan számolnak be arról, hogy ők bizony csak ritkán szomjasak. A helyzet az, hogy ha keveset iszunk, szervezetünk visszatartja a vizet, és a szükségesnél jóval kevesebbet ürít, ennek megfelelően nem is igazán érzünk szomjúságot. Abban a pillanatban, ahogy elkezdünk rendszeresen inni, kiválasztásunk normál üzemmódra kapcsol, és hirtelen megnő a folyadékigényünk is. Azt gondolom, jobb, ha nem várjuk meg, míg bekövetkezik ez a vízvisszatartó állapot, és rendszeresen iszunk.
  • Hogy valóban az egészségünket szolgáljuk, milyen italokat érdemes választanunk?
  • Mindenképpen a szénsavmentes vizet javaslom, amivel kapcsolatban szintén sok tévhit kering a köztudatban. Az ásványvízben található szervetlen ásványi anyagokból jóval kevesebb épül be a szervezetünkbe, mint gondolnánk. Ezt igazolja az is, hogy bár egyre több ásványvizet iszunk, még mindig nagyon sok a csontritkulásos megbetegedés, pedig ennek kialakulását a tudatos táplálkozással jelentősen csökkenthetnénk. Ahogy már az előbb is említettem, ásványvízből sem ajánlott extrém mennyiség fogyasztását magunkra erőltetni, mert a benne lévő anyagok elraktározódnak a szervezetben, és akár az érelmeszesedés kockázatát is növelhetik.
    A csapvízben rejlő veszélyekre már számos tanulmány felhívta a figyelmünket, amit azt gondolom, mindenképpen érdemes szem előtt tartanunk. A csapra szerelhető víztisztító berendezések használatát kifejezetten ajánlom, mert kiszűrik a csapvízben található gyógyszer- és hormonmaradványokat, fizikai szennyeződéseket és egyéb káros anyagokat. Kezdetben magam is nagyon szkeptikusan álltam a tisztított víz kérdéséhez, aztán kipróbáltam, és igen kedvező változásokat tapasztaltam. Szebb lett a bőröm, és megszűntek az ízületi fájdalmaim, amelyek hátterében különféle lerakódások álltak.
    A tisztított vízből készítettem a teát is, és néhány hét után azt vettem észre, hogy a vízforraló fűtőszáláról leoldotta a korábbról rárakódott vízkövet. Minden bizonnyal így tesz a szervezetünkben felgyülemlett szennyeződésekkel is, de attól nem kell tartanunk, hogy a hasznos anyagokat is kimossa a testünkből, azok ugyanis az élelmiszerekből azonnal felhasználásra kerülnek.
  • Ma már többféle víztisztító berendezés áll a rendelkezésünkre. Laikusként mire figyeljünk, hogy biztosan jól válasszunk?
  • A gépnek három alapvető kritériumnak kell megfelelnie, és ha ez megvalósul, biztosak lehetünk benne, hogy jó minőségű tisztított vizet kapunk. Nagyon fontos, hogy a berendezés ellenőrzött helyről származzon, és ellenőrzött anyagból készüljön, legyen rajta egy kijelző, ami figyelmeztet, ha a szűrő megérett a cserére, a harmadik fontos szempont pedig az, hogy a berendezésben legyen csírátlanító UV-lámpa, ami kizárja, hogy a vizünkbe bármilyen baktérium vagy más kórokozó kerüljön.
Készítette: JHPmultimedia