Könyvajánló

  • Hogyan táplálkozzunk egészségesen, de mégis hétköznapi egyszerűséggel?
  • Miért sikertelen az ezidáig alkalmazott fogyókúrás módszerek többsége, ami visszahízással végződik?
  • Hogyan élhetünk 40 felett is teljes és sugárzó életet?
  • Hogyan nyerhetjük vissza formáinkat szülés után?
  • Hogyan siethet a lélek a test segítségére, és viszont?
További részletek
Megrendelhető: 2000ft + postaköltség
dlugosi@t-online.hu

Publikációk


Publikációk

Válassz sportot a munkádhoz!

Egy hosszú munkanap után csak a jól megérdemelt pihenésre vágysz és semmi kedved még edzéssel is fárasztani magad? Segítünk megtalálni azt a sportot, ami a munkában megfáradt izmaidat kíméli, de a tested többi részét kellemesen megdolgoztatja.

Van, aki munkaidejében egész nap a számítógép előtt gubbaszt, másoknak naphosszat álldogálniuk kell és olyanok is akadnak, akiknek a folyamatos jövés-menés tartozik a munkájához. A különféle munkakörök más- és másképpen terhelnek bennünket, ezért nem ugyanarra a fitneszprogramra van szüksége egy titkárnőnek, egy fodrásznak, vagy egy pedagógusnak. Lugosi Dóra személyi edzővel annak jártunk utána, hogy egyes foglalkozásokhoz, milyen mozgásforma a legideálisabb.

8 óra a számítógép előtt

Az asszisztensek, adminisztrátorok, telefonos munkatársak klasszikus ülőmunkájának számos hátránya van: romlik a vérkeringés, főleg a láb vénás keringése. A folyamatos görnyedt testtartás miatt megfájdul a hát és a nyak, előre esik a váll. Emiatt összenyomódnak a belső szervek, a szív, a gyomor és a tüdő. Mivel a légzés felületes lesz, kevés oxigén jut a sejtekhez és az agyba, ami fejfájást, fáradtságot és levertséget okozhat.
Melyik sport való neked? 
Válassz dinamikus sportokat, amik az egész testedet megdolgoztatják. Ezek serkentik a vérkeringést, növelik a tüdőkapacitást és alaposan átmozgatják az izmokat. Jót tehet a kocogás, mert az egész napos bezártság után a szabadban lehetsz és átjárhatja a testedet a friss oxigén. Ha ez nem megoldható, járj aerobikra, játssz labdajátékokat és remekül felpezsdíthet a rendszeres tánc is!
Gyorssegély munkaidőben:
Kiválóan felfrissülhetsz, ha 2-3 óránként végzel néhány nyak- és vállkörzést és jól kinyújtóztatod elgémberedett tagjaidat .
Nem adsz esélyt az érrendszeri problémáknak, ha kétóránként a székén ülve nyújtod és hajlítod a lábadat 4-5-ször, majd néhány bokakörzést végzel mindkét irányba, végül pedig behajlítod a lábujjaidat párszor. Ez serkenti a vérkeringést, ami azért nagyon fontos, mert az ülő munka során nagyon lelassul a vénás keringés, ami hosszú távon visszeret és komolyabb érrendszeri betegségeket okozhat.

Egész nap álldogálsz

Az eladók, pincérnők és hoszteszek hátizmai aránytalanul túlterhelődnek és lábaikat is gyakran ólomsúlyúnak érzik. A hosszú állás közben túlterhelődik a gerinc, a vérkeringés akadozhat és a visszérproblémáknak itt is reális veszélye van.
Melyik sport való neked?
Az egész testedet kiválóan átmozgatja az úszás, vagy az aqua-fitnesz, hisz a vízben úgy tudod megdolgoztatni hát- és lábizmaidat, hogy közben nem terheled meg őket. A vénás keringés frissítése miatt fontos a kardioedzés, amit ha  kiegészítesz némi erősítéssel jólesően megdolgoztathatod minden porcikádat. Nagyon jó pl. a fekvőtámasz, mely a felsőtest szinte valamennyi izmát megmozgatja, de eljárhatsz konditerembe is, ahol a súlyzós edzéseket részesítsd előnyben.
Gyorssegély munkaidőben:
Váltogatva állj a sarkadra és a lábujjadra, majd hajlítsd be a lábad. A munkaszünetekben ha teheted, ülj le, nyújtsd ki egyenesen a lábad, mozgasd körkörösen a lábfejedet mindkét irányba. Az ülőmunkánál leírt „véna-torna” itt is áldásos hatású. Nagyon jót tesz az is, ha időnként néhány guggolást is végzel.

Folyton úton vagy

Újságírók, üzletemberek, ügynökök - folyton rohannak, találkozóról, találkozóra sietnek. Eközben szívverésük szaporább, lábaik terheltek, hát-és vállizmaik állandó feszültségben vannak.
Milyen sport való neked?
Elsősorban a nyugodtabb, relaxáló mozgások javasolhatók, mint a jóga, a pilates, vagy a thai-chi. Kipróbálhatod a kick boxot is: ellazítja a kezet, lábat és a lelket, csodálatosan segít levezetni a feszültséget egy-egy fárasztó ügyfelekkel telezsúfolt nap után. Ezek a mozgásformák sokoldalúan hatnak a testre, a légzésgyakorlatokon át a nyújtásig és az erősítésig minden megtalálható bennük. A gyakorlatok során a fáradt izmok felfrissülnek és megerősödnek. Itt is nagy a szerepe a gerinc átmozgatásának, ami nagy terhelésnek van kitéve a nap folyamán.
Gyorssegély napközben:
Akár útközben is felfrissülhetsz, ha az autóban pl. piros lámpánál néhányszor homorítod és domborítod a hátadat. Vagy ha egy-egy fontos találkozó előtt van pár perced és az orrodon mélyen beszívott és a szádon kifújt levegővel rövid időre lecsendesíted az elméd és az előtted álló feladatra összpontosítasz.

Amikor a munkádhoz sportot választasz ezekre figyelj:


- edzés során azokat a területeket mindenképp mozgasd meg, amelyek a munkaidőben egyáltalán nem dolgoznak.
- a sport által szabadulj ki a munkád ritmusából! Ha feladataid nagyfokú rendezettséget kívánnak (pl. ha könyvelő, vagy mérnök vagy), akkor olyan sportot érdemes választanod, amelyben a rendezetlenség uralkodik és változatos helyzeteket garantál  (pl. tájfutás, tenisz vagy fallabda).
- ha munkád alapvetően szellemi jellegű, mint egy az ügyvédé, vagy tanáré, akkor monoton sportot űzz: kiváló lehet számodra például az evezés, az úszás vagy a futás, amelyek során a test kemény munkára kényszerül, de a lélek lecsöndesedhet.
- a sportnak személyiségedhez is illenie kell, ezért ha napközben eleged van a többiekből, olyan testmozgást végezz, amit egyedül is űzhetsz (pl. futás, úszás), de ha munkád során sokat vagy egyedül, akkor mindenképp valamilyen csapat-  vagy labdajáték mellett dönts, vagy tornázz közösen a barátnőiddel!
- bármilyen mozgásformát választasz is, végezd az edzéseket rendszeresen (kb.2-3-szor hetente), mert a gyakoriság garantálja a hosszútávú eredményeket!

Bár bizonyos munkakörökben és munkahelyeken (pl.mutiknál) egyre nagyobb teret hódítanak a divatos sportágak, mint a fallabda, a paintball, vagy a spinning. Egy hazai piackutató intézet 2007-es felmérése alapjána felnőtt lakosság körében a legnépszerűbb sportok továbbra is a labdajátékok, azon belül is a foci: a 18-65 éves korosztály 6%-a focizik rendszerességgel.
Majdnem ilyen népszerű az úszás is (szintén 6%). A férfiak és a nők hasonló arányban iktatják be munka után az uszodát.
A dobogó harmadik fokára a futás került, a lakosság 5% fut rendszeresen, ám ez a sport népszerűbb nők, mint a férfiak körében.

Készítette: JHPmultimedia